Trist idag

Jeg er lidt trist idag. Jeg mødte en af mine veninder i byen som jeg ikke har talt med i et stykke tid.

Hun fortalte mig at en af vores fælles bekendte er røget i fængsel i New Zealand. Hans bror blev dræbt i Afghanistan få dage før Jul i 2008 og det tog hårdt på ham. Han rejste derfor ud i verdenen for at finde sig selv.

Af mærkelige omveje havner han helt omme på den anden side af jorden i New Zealand. Der møder han en mand fra Holland. Da han forlader en lokal bar så ser han at den hollandske turist blive overfaldet af en lokal drukkenbolt. Han blander sig og får reddet Hollænderen fra drukkenbolten. Hollænderen bliver imidlertidig sur og forsætter med at slå på drukkenbolten indtil at han trækker Hollænderen væk.

Desværre var det ham som blev arresteret og nu fik han samme straf som Hollænderen - dvs. et måned i fængslet. Han er jo udlænding og New Zealand har et meget speget syn på dem.

Det tog en anden dansker flere år at blive frikendt for et vådeskud, lige som udenrigsministeret fik en anden dansker ud for en del år siden efter et hændeligt trafikuheld som det lokale politi ville hænge danskeren op på. Selv de lokale frygter politiet. Man kan søge lidt på Louise Nicholas der blev voldtaget af nogle betjente og hvor at det tog lang tid inden at hun fik retfærdighed. Deres alarm 112 numre som dernede hedder 111 er som regel optaget af privatsamtaler så de er ofte optaget.

Det er trist at han nu skal sidde i fængsel for noget som vi formentlig alle ville være dømt for. Han har lidt så meget i forvejen.

Man kan læse mere her:
Pair jailed for street beating
Beware of New Zealand

Write a comment

Comments: 0